بازخورد و انتقاد

سه تفاوت بین بازخورد و انتقاد

من چندین بار در موقعیت‌های مختلف و در شرایطی نسبتاً قاعده‌مند و منظم با مراجعان، اصول دیل کارنگی “انتقاد نکردن، محکوم نکردن و شکایت نکردن” را تمرین کرده‌ام و تقریباً همیشه با این سوال مواجه شده‌ام که “خوب، چطور باید مشکلات را حل کنم، اگر نتوانم انتقاد کنم ؟”

این سوال، سوالی منصفانه است و سوالی است که بسیاری از ما با آن درگیر هستیم. به هر حال، اکثر ما می‌خواهیم با افرادی که بر آن‌ها تاثیرگذار هستیم، روابط خوبی داشته باشیم، اما وقتی که نتایج مشخص و پیش‌بینی شده‌ای دریافت نمی‌کنیم، گفتگو کردن اجتناب ناپذیر است. در حالی که بنا به ضرورت باید زبان انتقاد خود را محدود کنیم، در عین حال ارائه دادن و گرفتن بازخورد برای موفقیت ضروری است.

پس بنابراین، تمایز بین بازخورد و انتقاد چیست؟

فرهنگ لغت وبستر کلمه انتقاد را به این صورت تعریف می‌کند:
برای در نظر گرفتن شایستگی و ناشایستگی و قضاوت بر اساس آن: ارزیابی برای پیدا کردن خطا یا اشاره به مشکلات موضوع

و بازخورد این گونه تعریف شده است:
انتقال اطلاعات ارزشمند یا اصلاح‌کننده در مورد یک اقدام، رویداد یا فرآیند به منبع اصلی یا کنترل‌کننده آن و همچنین: اطلاعات منتقل شده

در نگاه اول، تعاریف شبیه به نظر می‌رسد. در اینجا می‌بینید که چرا نیستند و چگونه می‌توانید این تفاوت‌ها را تشخیص دهید:

  1. تمرکز بر روی نیت

در حالی که کلمه “ارزیابی” در هر دوی این تعاریف دیده می‌شود، تنها تعریف انتقاد شامل کلمات “قضاوت” و “خطا” است. در عین حال، فقط تعریف بازخورد شامل کلمه “اصلاح‌کننده” است. هم رهبران موثر و هم رهبران ناکارآمد شرایط را ارزیابی می‌کنند و بررسی می‌کنند که چه اتفاقی افتاده است، اما تنها رهبران موثر قصد (نیت) دارند به مردم کمک کنند که به جلو حرکت کنند. رهبران ناکارآمد شاید بخواهند که به مردم برای پیشرفت به جلو کمک کنند، اما ذهن‌شان با پیدا کردن مقصر از پیش بسته شده است.

آیا شما بیشتر  مایل به کمک کردن هستید یا سرزنش کردن؟

  1. مهربان بودن

ژاپنی‌ها یک اصطلاح دارند که به معنی “به چالش کشیدن با عشق” است. یک رهبر باید قلب خود را برای عموم افرادی که آنها را رهبری و منتور می‌کند، باز کرده و از آنها مراقبت کند. احساسات درونی ما درباره فردی که در حال توسعه دادنش هستیم، به صورت کلامی و رفتاری بروز می‌یابد. وقتی من با کسی مواجه می‌شوم که به سختی می‌توانم با او ارتباط برقرار کنم، چیزی که اغلب از خودم می‌پرسم این است که: “چه نکته‌ای می‌توانم در مورد این شخص برای دوست داشتن پیدا کنم؟” اگر بتوانم پاسخ به این سوال را پیدا کنم، عملکردم در برخورد با او بهبود زیادی می‌یابد.

آیا شما توانایی پیدا کردن چیزهایی که دوست دارید در مورد افرادی که رهبری می‌کنید را، دارید؟

  1. حرکت به جلو

رهبران موثر به جلو نگاه می‌کنند و افراد را توسعه می‌دهند که به همه کمک می‌کنند تا به یک چشم‌انداز مشترک دست یابند. آنها تنها زمانی به گذشته نگاه می‌کنند که از اطلاعات و درس‌های گذشته بتوانند برای بهبود وضعیت آینده استفاده کنند. در حالی که گذشته نقطه شروع خوبی برای بسیاری از جلسات بازخورد است، بهترین رهبران به سرعت به تمرکز بر آینده توجه کرده و تمرکز اصلی خود را بر موضوعاتی مانند این موارد می‌گذارند: چه درسی آموخته شده است و همه طرف‌های مساله چه کارهایی باید پس از این انجام دهند؟

آیا درباره آینده بیشتر از گذشته صحبت می‌کنید؟

اگر همواره به سه سؤال بالا پاسخ مثبت بدهید، همه چیز درست است. اگر پاسخ شما به سوالات بالا بیشتر نه باشد، احتمالاً در شرکتی مشغول به فعالیت هستید که هنوز در آن انتقاد نقش مهمی دارد.

برای گرفتن تاثیر بهتر از روش بازخورد، این هفته یک اقدام جدید انجام دهید و یکی از سه راه بالا را امتحان کنید. برای انجام این تغییر چه اقداماتی باید انجام دهید؟

 

مترجم: افشین محمد
منبع

 

برای فراگیری و به کارگیری بازخورد موثر در روند ارتباطات خود، کارگاه مدیر در نقش کوچ را پیشنهاد می‌کنیم

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*