کوچینگ یا پرسشگری

کوچینگ فقط پرسشگری نیست

یک باور اشتباه و البته رایج درباره کوچینگ وجود دارد. حتی با این که آموزش می‌دهیم که کوچینگ نیازمند طیف گسترده‌ای از مهارت‌هاست، اغلب افراد فقط به یک چیز اکتفا می‌کنند: طرح پرسشهای قدرتمند.

به‌طورکلی، مدیران و رهبرانی که در تله این اشتباه گرفتار می‌شوند بر این باورند که وقتی کوچ می‌کنند (مدیر در نقش کوچ) نمی‌توانند دیدگاه‌های خود را نیز مطرح کنند. این تعریف محدود کننده از کوچینگ، می‌تواند برای مدیرانی که در حال یادگیری کُوچ کردن افرادشان هستند به یک سد غیرقابل عبور تبدیل شود.

ادامه مطلب …
حل مشکل و مسئله - تکنیک CATWOE

معرفی یک روش حل مسئله

یک روش حل مسئله: تکنیک CATWOE

ما قصد داریم در زمینه‌ی توسعه مهارت‌های نرم، ابزارهایی را در اختیار شما خواننده محترم قرار بدهیم. یکی از مهارت‌های نرم، مهارت حل مسئله هست. احتمالا شما تا به حال از روش‌های متفاوتی مسائل شخصی یا کاری خود را حل کرده‌اید؛ روش‌هایی که ممکن است آنها را مطالعه کرده باشید و یا به صورت تجربی کسب کرده باشید. در این مقاله من سعی دارم یک روش حل مسئله را به شما معرفی کنم که کمک می‌کند تا قبل از اینکه شروع به حرکت نمایید، ابتدا خوب نگاه کنید!

ادامه مطلب …
آنالیز علت ریشه مشکل(RCA)

بررسی دلایل ریشه‌ای یک مشکل

ردیابی یک مشکل برای یافتن دلایل، سرچشمه‌ها و راه‌حل‌های آن

در پزشکی، بین درمان علائم بیماری و درمان واقعی و ریشه‌ای آن بیماری تفاوت وجود دارد. برای مثال، یک مچ‌ِدست شکسته واقعاً دردناک است! اما مسکن تنها علائم درد را از بین می‌برد و شکستگی بر سر جای خود باقی است. شما برای درمان صحیح مچ‌ِدست خود و ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده، به رمان متناسب و زمان کافی نیاز دارید.

اما زمانی که مشکلی در محل کارتان به‌وجود می‌آید چه می‌کنید؟ آیا مستقیماً و بی‌درنگ اقدام می‌کنید و علائم درد را درمان می‌کنید یا این که تأمل می‌کنید تا متوجه شوید که آیا مشکل عمیق‌تری وجود دارد که به توجه شما نیاز داشته باشد؟ اگر فقط نشانه‌ها را رفع کنید، یعنی آنچه را که در ظاهر (سطح ماجرا) می‌بینید را حل نمائید، مشکل قطعاً بازگشت خواهد داشت و نیاز به درمانِ دوباره و دوباره پیدا خواهد کرد.

روش “تجزیه و تحلیل ریشه مشکل” را یاد بگیرید تا مشکلات را راحت‌تر حل کنید. هرچند اگر شما نگاه دقیق‌تری برای فهمیدن ریشه مشکل داشته باشید، می‌توانید سیستم‌های زیربنایی و فرآیندها را اصلاح کنید تا مشکل به خوبی برطرف شود.

ادامه مطلب …
داستان زندگی قهرمان جهان از زبان خودش

خلق داستان زندگی

اگر زندگی شما یک کتاب بود و شما نویسنده‌اش بودید، دوست داشتید داستان شما چطور پیش برود؟ این سوالی‌ست که زندگی مرا برای همیشه تغییر داد. من در بیابان‌های داغ لاس‌وگاس بزرگ شدم، و همیشه می‌خواستم که آزاد باشم. یک رویای همیشگی برای سفر به دور دنیا داشتم، زندگی در جایی که پر از برف بود، و من همه این داستان‌ها را تصور می‌کردم.
در سن ۱۹ سالگی روز بعد از فارع التحصیلی از دبیرستان به یک منطقه برفی نقل مکان کردم و یک ماساژور شدم. در این شغل تنها چیزی که نیاز داشتم دستانم بود و تخت ماساژم که در کنارم بود و من می‌تونستم به هر جایی بروم. برای اولین بار در زندگیم احساس آزادی و استقلال کردم و احساس کنترل کامل روی زندگیم تا اینکه تغییری در زندگی من به‌وجود آمد. ادامه مطلب …

نظریه ی جان لاک در هدف گذاری

نظریه هدف‌گذاری لاک

تنظیم و تعیین اهداف چالشی و معنادار

“آنچه که با دستیابی به اهداف خود به دست می‌­آورید، به اندازه آن­‌چیزی که شما با دستیابی به اهداف خود به آن تبدیل می‌­شوید، مهم نیست”.

میشل آنگو بوناروتی، هنرمند دوره رنسانس

 

بسیاری از ما، اهمیت تعیین اهداف SMART را از کارفرمایان، سمینارها و مقالات حوزه کسب و کار یاد گرفته­‌ایم. کلمه “SMART” مخفف کلمات Specific (مشخص)، Measurable (قابل اندازه گیری)، Attainable (قابل دستیابی)، Relevant (مناسب) و Time-bound (محدود به زمان) است. اما آیا این ۵ ویژگی، تنها عواملی هستند که باید مورد بررسی قرار دهیم؟ دکتر ادوین لاک و دکتر گری لاتهام، به مدت چند سال، تحقیقاتی در زمینه تئوری هدف­‌گذاری انجام داده­‌اند که طی این تحقیقات، آنها پنج عامل را شناسایی کردند که باید برای رسیدن به اهداف خود مورد بررسی قرار دهیم. ادامه مطلب …

هدف اسمارت smart

هدف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ابتدا با چند پرسش شروع می‌کنم:

  • آیا شما هدفی داریم؟
  • همه ی ما در زندگی‌هامون هدف‌هایی داریم. اما چرا محقق نمی‌شند؟
  • اصلا هدف چیه؟

هدف با آرزو متفاوته. آرزو یعنی هوس رسیدن به چیزی که اون را نداریم. آرزو ما رو از واقعیت دور می‌کنه. اما هدف یعنی آشکار کردن آنچه که داریم ولی هنوز ناپیداست.

  • اما چگونه متوجه بشیم که اینی که ما بهش علاقه داریم استعداد واقعی‌مونه نه هوس و آرزومون؟
  • چرا افرادی که اهداف‌شون را نمی‌نویسند معمولا نمی‌تونند اون اهداف رو عملی کنند؟
  • در نوشتن اهداف چه چیزهایی رو باید مد نظر قرار بدیم؟

ادامه مطلب …

یک کوچ خوب یک مدیر عالی است

اگر یک کُوچ خوب نباشید، نمی‌توانید یک مدیر عالی باشید!

اگر در ذهن‌تان فقط یک جای خالی برای یک پند رهبری دارید آن را برای این نصیحت کنار بگذارید: پرانگیزه‌ترین شرایطی که افراد در محل کار تجربه می‌کنند پیشرفت در چیزی است که برای آنها «معنادار» است.

اگر شغل شما مربوط به رهبری دیگران است معنی پنهان آن کاملا صریح و مشخص است: مهم‌ترین کاری که هر روز می‌توانید انجام دهید این است که به اعضای تیم‌تان کمک کنید در کاری که برای آنها معنادار است پیشرفت کنند.

برای انجام این کار به عنوان مدیر باید بدانید نیروی محرکه هر فرد چیست، به ایجاد ارتباط بین کارِ هر فرد با رسالت سازمان و اهداف استراتژیک کمک کنید، بازخورد به‌هنگام ارائه کنید و به هر فرد کمک کنید به صورت پیوسته یاد بگیرد و رشد کند. برقراری ارتباط مداوم حول موضوع پیشرفت از طریق انجام گفتگوهای کوچینگی- ضروری است. بر اساس نتیجه یک تحقیق جدید مهم‌ترین شایستگی مدیریتی که یک مدیر بسیار اثربخش را از مدیر متوسط متمایز می‌کند همین کوچینگ است.

ادامه مطلب …

۸ گام توسعه مهارت‌های راهبری

راهنمای کاربردی توسعه مهارت‌های راهبری مدیران

در اینجا می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان مهارت‌های راهبری را توسعه داد:

  1. باید بدانید هدف چه شکلی دارد.

صدها کتاب در بازار وجود دارد که همه ادعا دارند رازهای رهبری یا مدیریت عالی را معرفی می‌کنند، همه اینها ترسناک، سردرگم کننده، و گاهی متناقض به نظر می‌رسند. پس یک رهبر الهام‌بخش باید چه‌کار کند؟ به همین خاطر به عنوان یک کارشناس و متخصص (کسی که مسئول توسعه رهبری در یک سازمان است) بسیار مهم است که خیلی شفاف، شایستگی‌های کلیدی رهبری که برای موفقیت در کسب و کار درحال حاضر و برای آینده لازم هستند را مشخص کنید. (سری مقالات مدیر در نقش کوچ به شما کمک خواهند کرد تا دیدگاه تازه‌ای در این زمینه کسب کنید) ادامه مطلب …

یادگیری و پادیادگیری-آموزش مهارت یادگیری

چگونه یادگیرنده بهتری باشیم؟

مهارت یادگیری را می‌توان یاد گرفت.

افراد زیادی به اشتباه تصور می‌کنند توانایی یادگیری به هوش برمی‌گردد. برای آنها یادگیری یک ویژگی ذاتی مانند رنگ چشم است، که به ژنتیک و وراثت مربوط می‌شود. اما هم‌چنان این اختلاف نظر وجود دارد که آیا افراد، یادگیرنده زاده می‌شود یا نه؟ پس چرا اصلا باید در یادگیری مهارت بیشتری کسب کنیم؟

دقیقا به همین خاطر است که بسیاری از افراد یادگیری را یک موضوع سرسری در نظر می‌گیرند. آنها درباره چگونگی کسب مهارت در یک حوزه فکر نمی‌کنند. آنها از عباراتی مانند “اگر خواهی شوی خوشنویس، بنویس، بنویس، بنویس” استفاده می‌کنند، بدون آنکه واقعا به نقش استراتژی یادگیری توجه داشته باشند. این تصور کاملا اشتباه است. آیا تمرین به معنای تکرار مداوم یک مهارت است؟ آیا تمرین به بازخورد نیاز دارد؟ آیا تمرین باید سخت باشد؟ یا باید شکل سرگرمی داشته باشد؟ ادامه مطلب …

تغییر نقش سازمانی و نقش کوچینگ

اکثر انسان‌ها رشد، چه به صورت معنوی و چه به صورت مادی را به عنوان بخشی از موفقیت خود در زندگی شناخته و در عمر خود به دنبال آن هستند. کارمندان در سازمان‌ها و شرکت‌ها تمایل دارند از نقش‌های کارشناسی به نقش‌های مدیریتی ارتقا یابند و جابجایی کارشناسان و مدیران بین شرکت‌ها امری مرسوم و رایج است. این تغییر و ارتقا نقش حتی بین صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیز رایج است و در انتخاب‌های هیات مدیره، افراد در نقش‌های متفاوت (رییس هیات مدیره، عضو هیات مدیره، مدیر عامل، بازرس و …) وارد می‌شوند. ادامه مطلب …