به سادگی زندگی کنیم

به سادگی زندگی کنید

هر چیزی در کنه خود ساده است. هر پدیده یا مهارت یا هر امری در بطن خود، دستورالعمل یا مراحل یا قواعدی ساده دارد. به عنوان مثال لاغر شدن را در نظر بگیرید، یک فرد چاق برای لاغر شدن، نیاز دارد کالری کمتری مصرف کند و کالری بیشتری بسوزاند. دوچرخه‌سواری نیز بسیار ساده است، رکاب بزن و تعادلت را حفظ کن و برای گردش به راست و چپ، فرمان را به همان سمت متمایل کن.

ادامه مطلب …
تجزیه-و-تحلیل-اثر

شناسایی پیامدهای کامل تغییر


آیا تا به‌حال در هنگامی‌که چیزی در سازمان‌تان تغییر می­‌کند، با خودتان گفته‌­اید که « ای کاش بر روی این تغییر، بهتر فکر می­‌شد تا الان افراد دچار سردرگمی و شکست نمی­‌شدند؟»

یا آیا تا به‌حال در پروژه‌­ای حضور داشته­‌اید که با حس واپس‌­نگری (بازاندیشی) و درد و رنج زیادی به‌همراه بوده است، در صورتی‌که می­‌توانستیم با آماده‌سازی بیشتر و برنامه‌‌ریزی از قبل، از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم؟

واپس‌­نگری یا بازاندیشی (Hindsight) یک تکنیک فوق‌­العاده و نوعی تجزیه و تحلیل اثر است. این تکنیک، بسیار مفید و شدیداً مبتنی بر طوفان فکری است که به شما کمک می­‌کند تا اثرات کامل یک تغییر پیشنهادی را بررسی نمایید. بنابراین، این امر، بخش مهمی از فرآیند ارزیابی تصمیمات اساسی است.

ادامه مطلب …
سبکهای یادگیری

سبکهای یادگیری

استفاده از سبکهای یادگیری در بهبود فرایند کوچینگ

حتی برای یک ناظر معمولی هم کاملاً مشهود است که افراد مختلف، سبکهای یادگیری متفاوتی را ترجیح می‌دهند. اگر بتوانیم یاد بگیریم مراجع ما کدام روش یادگیری را ترجیح می‌دهد، می‌توانیم او را به شکل کارآمدتری کُوچ کنیم.

پرسشنامه‌ها یا ابزارهای متعددی وجود دارند که ادعا می‌کنند قادرند سبک یادگیری پاسخ‌دهندگان را شناسایی کنند. حال پرسش اینجاست: آیا واقعاً جواب می‌دهند؟ به‌طور مشخص: آیا پاسخ‌دهنده واقعاً همان روش یادگیری‌ای را ترجیح می‌دهد که در پرسشنامه پیش‌بینی شده، یا با آن روش بهتر یاد می‌گیرد؟ متأسفانه، ظاهراً ارزیابی‌های مستدل علمی چندانی در این زمینه وجود ندارد.

ادامه مطلب …
کوچینگ یا پرسشگری

کوچینگ فقط پرسشگری نیست

یک باور اشتباه و البته رایج درباره کوچینگ وجود دارد. حتی با این که آموزش می‌دهیم که کوچینگ نیازمند طیف گسترده‌ای از مهارت‌هاست، اغلب افراد فقط به یک چیز اکتفا می‌کنند: طرح پرسشهای قدرتمند.

به‌طورکلی، مدیران و رهبرانی که در تله این اشتباه گرفتار می‌شوند بر این باورند که وقتی کوچ می‌کنند (مدیر در نقش کوچ) نمی‌توانند دیدگاه‌های خود را نیز مطرح کنند. این تعریف محدود کننده از کوچینگ، می‌تواند برای مدیرانی که در حال یادگیری کُوچ کردن افرادشان هستند به یک سد غیرقابل عبور تبدیل شود.

ادامه مطلب …
یادگیری تجربی

یادگیری از خود

اصالت تجربه

انسان ها با شیوه های متفاوتی یاد میگیرند و هر کس ممکن است شیوه ی یادگیری منحصر به فرد خودش را داشته باشد یکی از شیوه های یادگیری، یادگیری از خود یا یادگیری تجربی است. ما معتقدیم که یک تجربه ناموفق بسیار ارزشمند‌تر از بی‌تجربگی است. قدم اول در یادگیری از خود؛ در بستر و شرایط موجود، ورود به فضای ترسناک و سرشار از ابهام تجربه جدید است. مغز ما از این فضای جدید ناخرسند است زیرا لازم است مسیرهای عصبی جدید بسازد و با سطح انرژی بالا، ورودی‌ها و اقدامات را تحلیل کند. احتمال دارد با حس ناخوشایند بی‌کفایتی یا نابلدی مواجه شویم که این مسأله ما را بیش از پیش هراسان و مضطرب می‌کند. در این مرحله مقاومت ذهن برای اقدام بسیار طبیعی است و به همین سبب ذهن در ایجاد و یافتن انواع بهانه‌های واقعی و موهوم، خلاقیت بسیاری از خود نشان می‌دهد. ادامه مطلب …

حل مشکل و مسئله - تکنیک CATWOE

معرفی یک روش حل مسئله

یک روش حل مسئله: تکنیک CATWOE

ما قصد داریم در زمینه‌ی توسعه مهارت‌های نرم، ابزارهایی را در اختیار شما خواننده محترم قرار بدهیم. یکی از مهارت‌های نرم، مهارت حل مسئله هست. احتمالا شما تا به حال از روش‌های متفاوتی مسائل شخصی یا کاری خود را حل کرده‌اید؛ روش‌هایی که ممکن است آنها را مطالعه کرده باشید و یا به صورت تجربی کسب کرده باشید. در این مقاله من سعی دارم یک روش حل مسئله را به شما معرفی کنم که کمک می‌کند تا قبل از اینکه شروع به حرکت نمایید، ابتدا خوب نگاه کنید!

ادامه مطلب …
آنالیز علت ریشه مشکل(RCA)

بررسی دلایل ریشه‌ای یک مشکل

ردیابی یک مشکل برای یافتن دلایل، سرچشمه‌ها و راه‌حل‌های آن

در پزشکی، بین درمان علائم بیماری و درمان واقعی و ریشه‌ای آن بیماری تفاوت وجود دارد. برای مثال، یک مچ‌ِدست شکسته واقعاً دردناک است! اما مسکن تنها علائم درد را از بین می‌برد و شکستگی بر سر جای خود باقی است. شما برای درمان صحیح مچ‌ِدست خود و ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده، به رمان متناسب و زمان کافی نیاز دارید.

اما زمانی که مشکلی در محل کارتان به‌وجود می‌آید چه می‌کنید؟ آیا مستقیماً و بی‌درنگ اقدام می‌کنید و علائم درد را درمان می‌کنید یا این که تأمل می‌کنید تا متوجه شوید که آیا مشکل عمیق‌تری وجود دارد که به توجه شما نیاز داشته باشد؟ اگر فقط نشانه‌ها را رفع کنید، یعنی آنچه را که در ظاهر (سطح ماجرا) می‌بینید را حل نمائید، مشکل قطعاً بازگشت خواهد داشت و نیاز به درمانِ دوباره و دوباره پیدا خواهد کرد.

روش “تجزیه و تحلیل ریشه مشکل” را یاد بگیرید تا مشکلات را راحت‌تر حل کنید. هرچند اگر شما نگاه دقیق‌تری برای فهمیدن ریشه مشکل داشته باشید، می‌توانید سیستم‌های زیربنایی و فرآیندها را اصلاح کنید تا مشکل به خوبی برطرف شود.

ادامه مطلب …
ارتباط بهتر مدیر با کارمند

۹ اشتباه مدیران که باعث استعفای کارمندان خوب می‌شود

خیلی جالب است که چند وقت یک‌بار از مدیرانتان می‌شنوید که درباره استعفای بهترین کارمندانشان شکایت می‌کنند، و واقعاً هم حق دارند— به‌ندرت پیش می‌آید که چیزی به اندازه استعفای کارمندان خوب پرهزینه و مختل کننده باشد.

مدیران در این شرایط سخت با فرافکنی، جابجایی کارمندانشان را تقصیر زمین و زمان می‌اندازند اما اصلی‌ترین مسئله ی استعفا را فراموش می‌کنند: افراد شغل هایشان را ترک نمی‌کنند؛ آنها مدیرانشان را ترک می‌کنند.

موضوع ناراحت کننده اینجاست که به سادگی می‌توان مانع این‌کار شد. تنها چیزی که لازم است یک چشم‌انداز نو و کمی تلاش از سوی مدیر است. ادامه مطلب …

کوچینگ-یا-مربی-گری؟

آیا کوچینگ همان مربیگری است؟

احتمالاً شما هم این عبارت معروف را شنیده‌اید که می‌گوید: انسان، حیوان ناطق است. از این منظر تنها تفاوت انسان با حیوان، کلام است. البته شاید بتوان از سایر دیدگاه‌ها نیز به مسأله تفاوت انسان و حیوان نگاه کرد اما ناطق بودن بشر و به عبارت دیگر “کلام” او در هر منظری نقش بنیادی دارد. چرا؟ چون هر فکر و احساسی در وجود ما بدون این ابزار، یعنی کلام، امکان انتقال به دیگری را ندارد و حتی از آن مهم‌تر بدون کلام، ما امکان ارتباط با خودمان را هم نداریم. کلام به‌همراه بخش انتزاعی مغز ما ایجاد شده و راهی برای حمل انتزاع از ذهنی به ذهن دیگر است. به همین سبب استفاده درست از ابزار کلام، نقشی بزرگ در زندگی حرفه‌ای و شخصی ما بازی می‌کند.

ادامه مطلب …
تغییر-باور

تغییر یک باور

فرایند تغییر یک باور

با وجود تمام هوشمندی روشنفکرانه و آموزش‌های‌مان، ممکن است فکر کنید که تغییر یک باور، ساده خواهد بود. ولی اگر این تغییر آسان بود ما می‌توانستیم به سرعت فکرمان را تغییر دهیم بدون آن‌که آن‌ها دوباره سر و کله‌شان پیدا شود؛ اما این اتفاق نمی‌افتد. با این‌حال گاهی‌ اوقات یک فکر یا یک باور به‌ سرعت تغییر می‌کند. شاید بعضی از باورها به‌ آسانی تغییرکنند و بعضی دیگر سخت‌تر. چرا این‌گونه است؟ آیا بعضی از باورها می‌توانند مانند یک سری پیچ و مهره  چپ‌گرد باشند و بعضی دیگر راست‌گرد؟ بیشتر آن‌ها برای تغییر نیاز به یک چرخش مثل هم دارند،  اما باورهای خاصی هستند که برای تغییر نیاز به یک جهت چرخش متفاوت دارند. من بیش از ۲۰ سال است که بر روی تغییر باورها تمرکز دارم. ابتدا با خودم شروع کردم و سپس افراد دیگر را برای تغییر باورهای ناکارآمد‌شان کوچ کردم.
ادامه مطلب …