هفت عامل افزایش اعتماد در روابط حرفه‌ای

هفت عامل افزایش اعتماد در روابط حرفه‌ای

اعتماد تنها زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که شما به عنوان یک رهبر اجزای سازنده و کارآیی آن را در ساختن یک محیط سودمند بشناسید.

روابط عنصر مهمی در کسب­ و کار است. چرا که ما کارفرمایان در حقیقت با اعداد و ارقام یا حتی با سازماندهی نیست که کسب و کار خود را پیش می­‌بریم بلکه این‌کار را با مردم انجام می‌­دهیم. پس کسب وکار در ارتباط تعریف می­‌شود، ارتباطات بین فردی. پیش از اینکه اهمیت این ارتباط به کارمند، عرضه کننده، فروشنده و یا مشتری مربوط باشد مهم‌­تر این است که بدانیم کسب وکار امری بین فردی است.

برای داشتن ارتباط­‌‌های سازنده باید اعتماد را گسترش داد. اعتماد قلب هر نوع پیوندی است. همه می­‌دانند که اعتماد یک احساس مثبت است، همان­‌گونه که دیکشنری مریام وبستر آن را “اعتقادی راسخ به اعتبار، درستی، توانایی و قدرت یک شخص یا یک چیز” تعریف کرده است.

ایوان کارمیکال به عنوان یک کارفرما و مولف می‌­گوید، “زمانی که یک شخص مورد اعتماد فرد یا گروه دیگری نباشد شانس او برای موفقیت بطرز وحشتناکی سقوط می‌­کند. به هر صورت، ایجاد و حفظ اعتماد در روابط حرفه‌ای برای موفقیت شما و سازمانتان بسیار حیاتی است.

اعتماد امری جادویی و دور از دسترس نیست. در همین رابطه، رابرت هرلی پروفسور مدیریت سیستم از دانشگاه فوردهام می‌­نویسد، “اعتماد پروسه‌­ای قابل فهم و تاثیرگذار است”. هرلی هفت عامل اساسی را که به شما کمک می‌­کند تا اعتماد را افزایش داده و در نتیجه خروجی مثبت داشته باشید را فهرست کرده است:

امنیت: هر چه بیشتر بهتر؛ کمبود امنیت باعث پایین آمدن اعتماد می­‌شود.

شباهت­‌ها: اگر کسی شما را به خودش شبیه بداند بیشتر به شما اعتماد می­‌کند.

هم‌­راستایی علاقمندی‌ها: “آیا ما در یک مسیر هستیم؟ اگر چنین است من به شما اعتماد می­کنم”.

دل‌گرمی خیرخواهانه: آیا شما به دنبال علایق من هستی و برای آن­‌ها تلاش می­‌کنی و می­‌جنگی؟

قابلیت: آیا من می­‌توانم مطمئن باشم که شما به قول خود عمل خواهید کرد؟ آیا این صلاحیت را دارید؟

پیش بینی‌پذیری و تمامیت: آیا شما همان که گفتی را انجام خواهی داد؟ آیا این قابل پیش بینی است؟

سطح ارتباطات: روابط صادقانه و بی‌­پرده پوشی باعث ایجاد اعتماد می‌شود.

بیایید با هم سه موقعیتی که این عوامل در آن­‌ها تاثیرگذاری دارند را بررسی کنیم.

فروشندگان: اخیرا یکی از موکلین ما دچار یک بحران مالی شد. ایشان نماینده یک شرکت ساخت­‌وساز با درصد بالایی از قراردادهای دولتی بود و تجربه رشد سریع را داشت. اما این رشد، با توجه به بارپرداخت کُند در این صنعت باعث شد که آن­‌ها در پرداخت پول به فروشندگان دچار مشکل شوند.

اما به جای پنهان شدن و انتظار کشیدن برای تشدید بحران، این شرکت برنامه‌­ای تدارک دید تا ارتباطات خود را قوی­تر کند. آن­‌ها هر هفته فروشندگان خود را فراخواندند تا اوضاع مالی آن‌­ها را بررسی کرده و به آن­‌ها توضیح دهند که چه مقدار پول دریافت خواهند کرد و هفته آینده انتظار چه مقدار نقدینگی را داشته باشند.

همچنین شرکت به آن­‌ها یادآور شد که با آن­ها در یک مسیر حرکت می­‌کند و به آن­‌ها احترام می‌­گذارد و از آن­‌ها درخواست اعتماد و صبوری کرد. نتیجه اینکه شرکت می توانست روی قول خود بماند و اگر نه، زودتر به فروشندگان خود هشدار می‌داد. سرانجام در طول چند ماه شرکت توانست همه پرداخت‌ها را انجام دهد و این کار تنها با جلب اعتماد فروشندگان میسر شد.

در حقیقت، در برخی موارد صداقت شرکت باعث قوی­تر شدن روابط می‌­شود.

مشتریان: یکی از موکلین ما در زمینه بازاریابی با پانصد شرکت بزرگ همکاری دارد. در این زمینه، زمانی که شما درگیر یک کسب و کار کوچک هستید ایجاد اعتماد برای گسترش کسب و کار امری ضروری است. بارها موکل ما از یک موفقیت در یک قرارداد کوچک به عنوان پل‌ه­ایی برای اثبات توانایی­اش استفاده کرد. در ابتدا برای تولید بیشتر تلاش می­‌کردند و از آن پس روی انجام مو به موی وعده­‌های داده شده متمرکز می­‌شدند.

هم‌چنین این شرکت برای ایجاد روابط بین فردی به منظور بهبود اعتماد دوطرفه نیز تلاش کرد.

کارمندان: یکی از کسب­ وکارهایی که ما در آن­‌ها شراکت داریم صنعتی پرخطر است. کارمندان مجبورند همیشه گوش به زنگ باشند و با مشتریان اغلب ناراضی از اوضاع، در ارتباط مستقیم قرار دارند. این مسئله می‌­تواند باعث ناخشنودی کارمند و به ویژه کارمندان روابط عمومی شود.

با این­‌حال، این کسب وکار توسط صاحب شرکت و مدیر مجموعه از شرایط خوبی نیز بهره‌­مند است. تیم مدیریت فضایی را طراحی کرده است که به علایق کارمندان توجه داشته و آن­‌ها احساس دلگرمی می­‌کنند. همچنین، مدیریت انتظاراتِ کارمندان را در سطح قابل قبولی برآورده می­‌کند و روابطی روشن با آن­‌ها دارد.

کارمندان با فهمیدن هدف و نقش خود احساس امنیت می­‌کنند و این­‌کار را مدیریت با طرح و ایجاد موقعیت­‌های تیمی، اردوها و فعالیت‌­های دسته جمعی انجام داده که باعث ایجاد احساس قدرت جمعی می­‌شود.

روی هم رفته، اعتماد بخش مهم و ضروری هر نوع رابطه مثبت و سازنده است. خوشبختانه، زمانی که شما به عنوان یک مدیر و رهبر اجزاء و کاربرد اعتماد را در ایجاد فضایی سازنده درک کنید، می­‌توانید منتظر تاثیرات آن در کار خود باشید. ما به شما توصیه می‌کنیم که به عوامل لیست بالا فکر کنید و به این بیاندیشید که چطور می­‌توانید آن را در مجموعه خود به کار بگیرید.

 

7عامل افزایش اعتماد در روابط حرفه ای

7عامل افزایش اعتماد در روابط حرفه ای

 

دانلود فایل پی‌دی‌اف مقاله: هفت عامل افزایش اعتماد در روابط حرفه ای

 

نویسندگان: داگ و پُلی وایت

ترجمه: حسین گایینی

 

منبع

 

درباره حسین گایینی

کوچ حرفه‌ای با مدرک مورد تایید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)
حسین علاقمند به شعر و ادبیات، فلسفه، روان‌شناسی، جامعه شناسی و گویندگی! است.
حسین ره‌يار (کوچ) بهبود عملکرد کسب‌وکار و مربی (منتور) برنامه‌ریزی توسعه فردی و مهارت‌های نرم است. مدیریت دانش یکی دیگر از حوزه‌های حرفه‌ای دوست داشتنی برای اوست.
یکی از نقاط قوت حسین علاقمندی به یادگیری است. او دوست دارد همیشه در مسیر یادگیری (یاد گرفتن و یاد دادن) باشد... اگر علاقمندید بیشتر درباره حسین بدانید به این پیوند بروید:
https://Gaeeni.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*