پنج مانع دستیابی به رویاها و نقش کوچینگ

پنج باوری که مانع دستیابی شما به اهداف‌تان می‌شود:

همه‌ی ما رویاها و اهدافی داریم اما ممکن است که به آن‌ها نرسیم. این مقاله ترجمه‌ی سخنرانی خانم Bel Pesce در TED می‌باشد، در این سخنرانی خانم Bel Pesce به پنج دلیل مهم که مانع تحقق رویاهایمان می‌شود اشاره کرده است.

متن سخنرانی:

من دو سال گذشته را برای فهمیدن اینکه مردم چگونه به رویاهایشان می‌رسند صرف کردم. هرگاه به رویاهایی که داریم فکر می‌کنیم، از ته قلب می‌خواهیم که دنیا را ترک کنیم، هم‌پوشانی بین رویاهایی که ما داریم و پروژه هایمان که هرگز به وقوع نمی‌پیوندند، بسیار بزرگ و چشم‌گیر هستند. من می‌خواهم درباره‌ی پنج راهی که شما را به رویاهایتان نمی‌رساند صحبت کنم:

یک: موفقیت یک شبه به دست می‌آید.
این داستان را به تکرار شنیده‌اید که «یک برنامه نویسِ کامپیوتر برنامه‌ای نوشت و آن را خیلی سریع به قیمت بالایی فروخت» این داستان شاید به نظر واقعی بیاید، اما شرط می‌بندم که این همه‌ی داستان نیست. اگر بروید و بیشتر تحقیق کنید، خواهید دید که آن فرد قبل از آن ۳۰ برنامه نوشته، او در آن موضوع فوق لیسانس یا دکتری گرفته است و یا شاید نزدیک به بیست سال روی این موضوع کار کرده است.
خودِ من تجربه‌ی مشابهی داشتم. من به عنوان یک شهروند متوسط در برزیل، برای انستیتو فناوری ماساچوست، فرم استخدام پر کردم و دو هفته بعد با پاسخ مثبت آن‌ها مواجه شدم. این باورنکردنی بود! من در یکی از بهترین مراکز دنیا پذیرفته شده بودم.
مردم شاید فکر کنند این موفقیت یک شبه به دست آمده است، اما این موفقیت به این دلیل اتفاق افتاد که من به مدت ۱۷ سال قبل از آن، زندگی و درس را جدی گرفته بودم. موفقیت یک شبه‌ی شما، همواره نتیجه‌‌ی همه‌ی آنچه که شما در زندگی‌تان تا آن لحظه انجام دادید، است.

دو: راه‌حل شما نزد دیگران است.
آدم‌ها پیوسته می خواهند که به همدیگر کمک کنند. خانواده، دوستان، همکاران، همه در مورد اینکه تو چه راهی را انتخاب کنی پیشنهاداتی دارند: “بذار بهت بگم، این کار رو بکن”
اما واقعیت این است که هر وقت وارد راهی می‌شوی، در پس آن راه دیگری هست که تو مجبوری آن را انتخاب کنی و در نهایت باید خودت تصمیم بگیری. دیگران پاسخ کاملی برای زندگی تو ندارند و تو باید تصمیم آخر را خودت بگیری. بر اساس مفاهیم کوچینگ(رهیاری) پاسخ پرسش‌هایتان در درون خود شماست و خود شما بهترین کسی هستید که می‌تواند را‌ه‌حل مسائلتان را شناسایی کند.

سوم: هنگامی که رشد تو تضمین شد، لازم نیست تلاش کنی.
وقتی من اولین کتابم را منتشر کردم، خیلی خیلی زحمت کشیدم تا آن را در برزیل توزیع کنم. نتیجه اینکه، بیش از ۳ میلیون نسخه دانلود شد و بیش از ۵۰۰ هزار نفر نسخه فیزیکی آن را خریدند. هنگامی که من جلد بعدی کتاب را نوشتم، حتی اگر تلاش زیادی نمی‌کردم، فروش خوب بود؛ اما «خوب هرگز خوب نیست،»
هنگامی که در جهت قله می‌روی، لازم است که سخت‌تر از همیشه کار کنی و قله‌ی دیگری برای خودت پیدا کنی. شاید اگر من کمی تلاش کرده بودم، چند صد هزار نفر دیگر آن را می‌خواندند، این خوب بود اما اگر من سخت‌تر از همیشه کار می‌کردم، می‌توانستم این عدد را به میلیون برسانم. به همین دلیل است که تصمیم گرفتم، با کتاب جدیدم به تمام استان‌های برزیل بروم. من حتی می‌توانم قله‌ی بالاتری را از همین جا ببینم. به هیچ وجه زمان استقرار نیست.

چهارمین نکته: تقصیر دیگران است.
بارها دیده‌ام که آدم‌های اطرافم می‌گویند،”من این ایده‌ی خوب را داشتم، اما هیچ سرمایه‌گذاری روی آن سرمایه‌گذاری نکرد.” یا “آه، من فلان محصول عالی را ساختم، اما در فروش موفق نبود” یا “من نمی‌توانم استعدادهای خوب را پیدا کنم، تیم من پائین تر از حد انتظارند.”
اگر رویایی داری، این وظیفه‌ی توست که محققش کنی. بله، شاید پیدا کردن استعداد مشکل باشد، شاید بازار بد باشد، اما اگر هیچ کسی روی ایده‌ی تو سرمایه‌گذاری نکرد، اگر کسی محصول تو را نخرید، قطعا اشتباه از توست!
لازم است که به رویاهایت برگردی و باعث شوی که اتفاق بیفتند. درست است که کسی تا کنون به تنهایی به اهدافش نرسیده است اما اگر تو نتوانستی که به آنها برسی، این تقصیر توست نه شخص دیگری. «مسئول رویاهای خودت باش.»

و نکته آخر: باور اینکه تنها چیزی که مهم است خود رویاها هستند. فیلمی را به خاطر می‌آورم که در آن یک گروه قصد داشتند از کوهی بالا بروند، کوه بسیار بلند و کار بسیار سخت بود. سختی مسیر و دشواری کار را می‌توانستی از عرق‌های روی پیشانی‌شان متوجه شوی. آن‌ها در نهایت به بالای کوه رسیدند و تصمیم گرفتند که به مناسبت این پیروزی بزرگ جشن بگیرند. اما کمی بعد، یکی از اعضای گروه گفت: “بسیار خوب، وسایل را آماده کنید که باید برگردیم پایین!”
واقعیت این است که زندگی هرگز درباره‌ی اهداف نیست، زندگی درباره‌ی رسیدن به اهداف است. درست است، شما باید از هدفتان لذت ببرید، اما فکر نکنید که هر زمان به یکی از رویاهایتان رسیدید یک جای جادویی هست که شادی در آنجاست. رسیدن به یک رویا احساسی زودگذر است اما زندگی تو احساسی زودگذر نیست.
تنها راهی که تو را به تمام رویاهایت خواهد رساند شادی و لذتی است که در هر قدم در این سفر برمی‌داری. این بهترین راه است. سفر تو ساده است و بر اساس گام‌های تو ساخته شده است. برخی از گام‌های تو ممکن است درست باشند اما گاهی هم ممکن است تو لغزش داشته باشی. اگر درست بود، جشن بگیر، زیرا زمان زیادی را برای جشن گرفتن منتظر مانده ای؛ و اگر لغزشی داشتی، جهتت را عوض کن و از آن چیزی بیاموز. اگر هر گامی تبدیل به چیزی برای یادگرفتن یا جشن گرفتن شود، مطمئنا از سفر لذت خواهی برد.

خوب، پنج نکته:
باور موفقیت یک شبه،
باور اینکه شخص دیگری پاسخی برای تو دارد،
باور اینکه وقتی رشد کردی تضمینی برای استقرار و ساکن شدن هست،
باور اینکه اشتباه از شخص دیگری بوده است،
و باور اینکه تنها اهداف مهم هستند.
باور کن، اگر اینکار را بکنی، تمامی رویاهایت را بر باد دادی.

باورهای مانع خود را از طریق جلسات کوچینگ برطرف کنید
باورهای مانع

شما به وسیله‌ی جلسات کوچینگ می‌توانید باورهای مانع خود را شناسایی و راه‌های غلبه بر آن‌ها رو پیدا کنید. برای ثبت‌نام و شروع فرایند کوچینگ، کلیک کنید.

فیلم سخنرانی خانم Bel Pesce در TED درباره‌ی پنج مانع تحقق رویاها را در کانال آپارات کیف‌کو مشاهده نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلام یادگیری فردا مجموعه‌ای است که توسط تعدادی از کوچ‌های حرفه‌ای شکل گرفته است.

کیفکو این افتخار را دارد که با ترکیب موثر آموزش‌های مهارت‌محور، کوچینگ و منتورینگ، در کنار شما همراهان گرامی باشد تا یادگیری را در خود و سازمان‌تان نهادینه کنید و بتوانید آینده‌تان را آن‌گونه که می‌خواهید و دوست دارید خلق نمایید و بیافرینید.

کلام یادگیری فردا مجموعه‌ای است که توسط تعدادی از کوچ‌های حرفه‌ای شکل گرفته است.

کیفکو این افتخار را دارد که با ترکیب موثر آموزش‌های مهارت‌محور، کوچینگ و منتورینگ، در کنار شما همراهان گرامی باشد تا یادگیری را در خود و سازمان‌تان نهادینه کنید و بتوانید آینده‌تان را آن‌گونه که می‌خواهید و دوست دارید خلق نمایید و بیافرینید.

تماس با ما