راهکارهای غلبه بر ترس از شکست

, , , ,
غلبه بر ترس از شکست

آیا تا به‌حال برای شما هم پیش آمده است که به دلیل ترس از شکست در کاری، اصلاً به سراغ آن نروید و تصمیم بگیرید آن‌را کنار بگذارید و امتحان نکنید، یا حتی ناخودآگاه، به‌ دلیل احتمال یک شکست بزرگ در آینده، تلاش‌هایتان را متوقف کنید؟

بسیاری از ما احتمالاً این حس را یک‌بار تجربه کرده‌ایم. ترس از شکست می‌تواند ما را از جنبش و حرکت باز دارد و در نهایت باعث شود که هیچ کاری انجام ندهیم و این یعنی، منصرف شدن و مقاومت کردن در برابر حرکت رو به جلو. اما هنگامی‌که ما به ترس اجازه می‌دهیم تا ما را از پیشرفت در زندگی‌مان بازدارد، آن‌وقت فرصت‌های بزرگ در زندگی‌مان را نیز از دست خواهیم داد.

در این مقاله ترس از شکست را مورد بررسی قرار خواهیم داد: برای ‌مثال، ترس از شکست به چه معناست؟ چه چیزی سبب بروز آن می‌شود؟ چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد و از دست‌یابی به موفقیت واقعی در کار و زندگی لذت برد؟

بر ترس خود از شکست، غلبه کنید و برای رسیدن به اهدافتان، روبه‌جلو قدم بردارید.

علل ترس از شکست

برای پیدا کردن علل ترس از شکست، ابتدا باید بدانیم که «شکست» واقعا به چه معناست.

تعاریف مختلفی از شکست وجود دارد، به‌این‌ دلیل که هر کسی دارای معیارها، ارزش‌ها و باورهای مخصوص به خود است. شکست برای یک نفر، می‌تواند یک تجربه یادگیری عالی برای شخص دیگر باشد.

بسیاری از افراد حداقل در برخی اوقات از شکست خوردن می‌ترسند اما ترس از شکست (همچنین آتیکی‌فوبیا نامیده می‌شود “atychiphobia”) زمانی اتفاق می‌افتد که ما به ترس اجازه می‌دهیم تا انجام کارهایی که می‌توانند ما را به جلو و به سمت رسیدن به اهدافمان هدایت کنند را متوقف نماید.

ترس از شکست می‌تواند علل بسیاری داشته باشد. برای مثال، داشتن والدینی که فرزندانشان را مدام نکوهش می‌کنند و حامی آنها نیستند، دلیل ترسیدن برخی افراد است. از آنجایی که فرزندان این والدین، در دوران کودکی به‌طور مرتب تضعیف و تحقیر شده‌اند، این احساسات منفی، به دوران بزرگسالی آنها نیز منتقل می‌شود و به‌عبارتی دیگراین احساسات را تا بزرگسالی با خود حمل می‌کنند.

گاهی مواقع تجربه یک رویداد ناخوشایند در زندگی نیز ممکن است باعث ترس شود. برای مثال، ممکن است که چند سال قبل شما یک ارائه مهم در مقابل یک گروه بزرگ داشتید و ارائه آن ضعیف بوده است. این تجربه ممکن است خیلی وحشتناک باشد و باعث شود که شما از شکست در امور دیگر نیز بترسید و این ترس را حتی در حال حاضر و چند سال بعد نیز با خود به همراه داشته باشید.

 

تجربه ترس از شکست چگونه است؟

اگر شما تجربه ترس از شکست دارید، ممکن است برخی یا همه علائم ذیل را تجربه کنید:

  • عدم تمایل به انجام کارهای جدید یا مشارکت در پروژه های چالش برانگیز.
  • خود تخریبی – برای مثال، به‌تعویق انداختن کارها، اضطراب بیش ازحد و یا تجربه یک شکست در دست‌یابی به اهداف.
  • عزت‌‌نفس یا اعتماد به‌نفس پایین – به‌طوری که معمولاً فرد از جمله‌های منفی استفاده می‌کند مانند “من هرگز به اندازه کافی خوب و لایق برای این ارتقاء نیستم” یا “من به اندازه کافی با هوش و فعال نیستم که در آن تیم شرکت کنم”.
  • کمال‌گرایی – تمایل به پایان رساندن کارها به‌طور کامل و با موفقیت البته فقط کارهایی را که می‌دانید و شناخت دارید، امتحان می‌کنید.

 

تعریف شکست

تقریباً غیرممکن است که درزندگی هیچ‌گونه شکستی وجود نداشته باشد. افرادی که معتقدند نباید اصلاً شکست بخورند، خیلی محتاطانه زندگی می‌کنند و درنهایت یا هدفی برای خود تعیین نمی‌کنند و یا از دست‌یابی به اهدافشن باز می‌مانند.

اما، نکته فوق العاده در مورد شکست این است که ما تصمیم می‌گیریم که چگونه به‌آن نگاه کنیم. ما می‌توانیم انتخاب کنیم که شکست را به‌عنوان “پایان جهان” و حاصل بی‌لیاقتی و ناشایستگی خودمان بدانیم. یا آن را به‌عنوان یک تجربه یادگیری باورنکردنی ببینیم که اغلب هم همین‌گونه است. هر زمانی که درکاری شکست خوردیم، می‌توانیم یادگیری را انتخاب کنیم و از آن درس بیاموزیم. این درس‌ها بسیار مهم هستند و به ما یاد می‌دهند که چگونه رشد کنیم و مجدداً همان اشتباه را تکرار نکنیم. پس شکست فقط در صورتی می‌تواند ما را متوقف کند که ما به آن اجازه داده باشیم.

پیدا کردن افراد موفقی که قبلاً شکست خورده اند، آسان است. برای مثال، مایکل جردن همیشه به‌عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان بسکتبال شناخته می‌شود. در حالی‌که او از تیم بسکتبال دبیرستانش حذف شده بود زیرا مربی او فکر می‌کرد که  مایکل مهارت کافی ندارد. وارن بافت، یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین بازرگانان جهان، قبلاً توسط دانشگاه هاروارد رد شده بود. ریچارد برانسون، صاحب امپراطوری ویرجین، تحصیل در دبیرستان را رها کرده است.

اکثر ما ممکن است در زندگی تلوتلو بخوریم و بیفتیم یا درب‌های زیادی به‌صورت ما کوبانده شوند (استعاره از شکست خوردن) و سپس ممکن است تصمیم‌های بدی بگیریم. اما تصورکنید اگر مایکل جردن بعد از حذف شدن از تیم، از رویای خود برای بازی در بسکتبال دست می‌کشید، چه می‌شد؟ تصور کنید اگر ریچارد برانسون به حرف افرادی که به او گفته بودند بدون دیپلم هیچ ارزشی ندارد، گوش داده بود چه می‌شد؟

اگر اجازه دهید که شکست متوقفتان کند، آن‌وقت چه فرصت‌هایی را ممکن است از دست بدهید؟ به این فکر کنید.

شکست می‌تواند چیزهایی را به ما بیاموزد که ممکن است، از هیچ راه دیگری نمی‌توانستیم آن‌ها را بیاموزیم. برای مثال، شکست می‌تواند به شما نشان دهد که چه شخصیت قوی‌ای دارید. همچنین عدم موفقیت در یک کار می‌تواند به شما کمک کند که دوستان واقعی خود را بشناسید یا به شما انگیزه‌ی فوق العاده‌ای برای کسب موفقیت بدهد. بینش‌های ارزشمندی اغلب پس از شکست در ذهن افراد ایجاد می‌شوند. پذیرش و یادگیری از این بینش‌ها، کلید موفقیت در زندگی است.

همچنین مطالعه کنید: ترس از موفقیت

چگونه از شکست نترسیم؟

مهم است بدانیم که در هر کاری که انجام می‌دهیم، احتمال شکست وجود دارد. مواجهه با شکست و در آغوش گرفتن آن، نه تنها شجاعانه است، بلکه به ما یک زندگی کامل‌تر و بهتر می‌دهد.

در اینجا چند روش برای کاهش ترس از شکست را توضیح می دهیم:

  • تمام نتایج بالقوه را تجزیه و تحلیل کنید – دلیل ترس از شکست بسیاری از افراد این‌است که از ناشناخته‌ها و آینده مبهم می‌ترسند. بررسی تمام نتایج بالقوه‌ی تصمیم‌تان می‌تواند این ترس را از بین ببرد.
  • یاد بگیرید که مثبت‌تر فکرکنید – تفکر مثبت یک راه فوق‌العاده قدرتمند برای ایجاد اعتماد به‌نفس و خنثی کردن خودتخریبی است.
  • به‌بدترین حالت موضوع نگاه کنید – در بعضی موارد، بدترین حالت موضوع ممکن است واقعاً فاجعه‌آمیز باشد و ترس از شکست، کاملاً منطقی باشد. در موارد دیگر، ممکن‌است این بدترین حالت واقعاً بد نباشد که دانستن این موضوع می‌تواند از ترس شما بکاهد.
  • یک برنامه احتمالی داشته باشید: اگر ازترس ازشکست درکاری نمی‌توانید برای آن کار اقدام کنید، با داشتن برنامه دوم (“Plan B”) در جای خود می‌توانید احساس اعتماد و اطمینان بیشتری از رو به جلو گام برداشتن‌تان داشته باشید.

 

چگونه می‌توان زندگی کردن با ترس را کنار گذاشت؟

اگر از شکست می‌ترسید، ممکن‌است دلیل آن نارضایتی شما از اهداف تنظیم شده باشد. اما باید بدانید که اهداف به ما کمک می‌کنند تا جایگاهی که می‌خواهیم در آن باشیم را تعریف کنیم. بدون اهداف، ممکن است ما هیچ مقصد مطمئنی نداشته باشیم.

بسیاری از کارشناسان، تجسم فکری (visualization) را یک ابزار قدرتمند برای تنظیم هدف توصیه می‌کنند. تصور اینکه زندگی شما پس از رسیدن به هدف چگونه خواهد بود، یک انگیزه بزرگ برای ادامه دادن و رو به جلو حرکت کردن است.

با این حال، تجسم فکری ممکن است نتایج برعکسی در افرادی که ترس از شکست دارند، داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی‌که ترس ازشکست دارند اغلب پس از اینکه از آنها خواسته می‌شود تا اهداف و رسیدن به آنها را تجسم کنند، دچار یک حالت روحی منفی شدید می شوند.

 

بنابراین، چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

ابتدا با تنظیم چند هدف کوچک شروع کنید. این اهداف باید اندکی چالشی باشند، اما نه خیلی زیاد. رسیدن به این اهداف را “زود برنده شدن” تصور کنید که این امر به افزایش اعتماد به‌نفس شما کمک می‌کند.

برای مثال، اگر بیش‌ازحد ازصحبت کردن با سرپرست جدید بخش (که قدرت ارتقاء شما دردستان اوست) می‌ترسید، پس آن را اولین هدف خود در نظر بگیرید. بدین طریق برنامه‌ریزی کنید که هفته آینده به دفتر او بروید و خودتان را معرفی کنید. یا تصور کنید که شما خواب دیده‌اید که برای کسب مدرک MBA به دانشگاه رفته‌اید اما معتقدید که شما آن‌قدر باهوش و زرنگ نیستید که بتوانید در این رشته پذیرفته شوید. یک هدف مبنی برگفتگو با یک مشاور تحصیلی تعیین کنید تا ببینید چه‌چیزی برای پذیرش در این رشته و دانشگاه لازم است.

سعی کنید در مسیر رسیدن به اهداف بسیار بزرگ، قدم‌های کوچک بردارید (یعنی ابتدا از اهداف کوچک شروع کنید). روی تصویر پایانی مثلاً فارغ التحصیلی با مدرک MBA تمرکز نکنید. بلکه فقط روی گام بعدی تمرکز کنید. برای مثال، معرفی خود به سرپرست جدید بخش و صحبت کردن با مسئول پذیرش دانشجویان.

این گام‌های کوچک می‌توانند به افزایش اعتماد به‌نفس شما و حرکت رو به جلو کمک کنند و از غرق شدن شما در رویای رسیدن به هدف نهایی نیز جلوگیری کنند.

 

هشدار:

گاهی‌اوقات، ترس از شکست می‌تواند علامت یک بیماری روحی جدی‌تر باشد. تفکرمنفی می‌تواند باعث مشکلات شدید سلامتی و در موارد شدید حتی منجر به مرگ شود. اگرچه تحقیقات نشان داده‌اند که این تکنیک‌ها تأثیر مثبتی بر کاهش استرس دارند، اما ذکر آنها در این مقاله فقط برای راهنمایی و افزایش آگاهی شما است و خوانندگان باید در صورت بروز هر گونه نگرانی در مورد بیماری‌های مرتبط و در صورت بروز افکار منفی و ناراحتی شدید یا مداوم، به متخصصین حرفه‌ای و تأیید شده در حوزه سلامت مراجعه نمایند. همچنین قبل از هر گونه تغییر عمده در رژیم غذایی و یا میزان ورزش، باید با متخصصین حوزه سلامت مشورت شود.

 

نکات کلیدی:

بسیاری از ما گاهی اوقات از شکست می‌ترسیم، اما نباید اجازه بدهیم که این ترس ما را از حرکت رو به‌جلو باز دارد.

ترس از شکست می‌تواند چندین دلیل داشته باشد؛ از حوادث دوران کودکی گرفته تا اشتباهاتی که در بزرگسالی مرتکب شده‌ایم. باید بدانیم که همیشه یک انتخاب داریم؛ یا می‌توانیم انتخاب کنیم که بترسیم، یا می‌توانیم انتخاب کنیم که نترسیم.

ابتدا با تنظیم اهداف کوچک که به افزایش اعتماد به‌نفس شما کمک می‌کنند، شروع کنید. یاد بگیرید که چگونه تمامی نتایج احتمالی را به‌طور منطقی کشف و ارزیابی کنید و برنامه‌های احتمالی تهیه نمایید؛ همچنین تفکر مثبت را تمرین کنید. با حرکت آرام اما پیوسته به سمت جلو، می‌توانید فرایند غلبه کردن بر ترس خود را آغاز نمایید.

ترجمه: ناهید بوداغی

منبع

درباره ناهید بوداغی

کوچ حرفه‌ای با درجه ‌ACC از فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF
از نقاط قوت ناهید تمرکز بر توانمندی‌ها و استفاده از آنها درجهت رشد و توسعه می‌باشد.
ناهید ره‌يار (کوچ) رشد و توسعه فردی و همچینین بهبود عملکرد است، بر روی باورها و همچینین مشکلات حاصل از به‌تعویق اندازی‌ها کارمی‌کند.
او همچینین یادگیری و شناخت خود و کشف درونیات علاقه، مطالعات و تجربیات بسیار دارد.
اگر علاقمندید بیشتر درباره ناهید بدانید به این پیوند بروید:
http://cyfco.ir/nahidboodaghi/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image