مدیران و رهبران در موفقیت کسب و کار نقش مهمی ایفا میکنند، و مهارتهای کوچینگ نیز به همان اندازه اهمیت موثر هستند. کوچینگ مداوم به استخدام و نگهداشت کارمندان، بهبود عملکرد، تقویت مهارتها، و انتقال دانش کمک میکند. مهمتر از همه این مزایا، کوچینگ یک روش کارآمد و موثر برای تقویت و انتقال یادگیری است.
درمیان مهارتها و شایستگیهای مهم برای رهبری، کوچینگ نقش محوری در بهبود عملکرد در تیمها دارد.
“سازمان هایی که رهبران ارشد آنها به شکل موثر و دائمی کارکنانشان را کُوچ می کنند، در مقایسه با رهبرانی که هرگز کُوچ نمی کنند نتایج کسب و کار خود را تا ۲۱% بهبود می بخشند”.
– برسین از شرکت Delloitte
وقتی موضوع کوچینگ تیمتان در میان باشد، استراتژی شما چیست؟
ما ۶ مهارت و شایستگی کلیدی را شناسایی کردهایم که در انتخاب روش کوچینگِ کارکنان نقش مهمی دارند:
سوالات خوب بپرسید
سوالهای عالی منجر به پاسخهای عالی میشوند، و پاسخهای عالی به مکالمات عالی منتهی میشوند. به عنوان یک مدیر یا رهبر بسیار مهم است که با کارمندان خود روابط قوی داشته باشید. با این کار متوجه خواهید شد که آیا کارمندانتان کنجکاو هستند یا نه، ظرفیت و توانایی انجام کار و رشد و پیشرفت را دارند یا نه، و آیا از یک نگرش مثبت برخوردار هستند یا نه.
یک رویکرد مثبت در پیش بگیرید
همواره سعی کنید نسبت به همه امور یک چشم انداز مثبت داشته باشید. چشم انداز مثبت نسبت به شرایط به شما و شخصی که کُوچ میکنید کمک میکند تا با واکنش مناسب، تغییر مثبت را تقویت کنید.
گوش دهید و توانمندسازی کنید
کوچینگ نیازمند تشویق و توانمندسازی است. مدیران باید برای ایجاد روابط یک به یک با کارمندان تلاش کنند تا به بهبود عملکرد دست یابند.
مطمئنا کارکنان شما ورودیها، سوالها و بازخورد بسیاری دارند. خیلی مهم است که آنها بدانند شما به گوش دادن به حرفهایشان اهمیت میدهید و آنها را ترغیب میکنید دیدگاههایشان را با شما به اشتراک بگذارند.
بدانید چگونه مکالمات را هدایت کنید
درست در همینجاست که مهارتهای برقراری ارتباط و هوش هیجانی نمایان میشوند. مدیران باید با پرسیدن و گوش دادن، به جای ارائهی دستورالعمل و راهکار، گفتگوها را هدایت کنند. کارمندان زمانی بیشترین یادگیری و رشد را خواهند داشت که خودشان پاسخها را کشف کنند.
به تداوم یادگیری متعهد باشید
به خودتان تعهد بدهید که همواره مهارتها و شایستگیهای خود را افرایش دهید. اگر شما همیشه در حال یادگیری نباشید، چرا کارکنانتان باید اینطور باشند؟ مانند یک الگو رفتار کنید تا اعضای تیم از شما پیروی کنند.
به آنها نشان دهید که به موفقیتشان علاقمند هستید (و چرا نباید باشید؟) از آنها بپرسید به نظرشان مسیر و کارراهه شغلی آنان چگونه خواهد بود، یا نقش آنها در شرکت به چه شکل تکامل مییابد. حتی اگر هنوز برنامهای برای خود نداشته باشند با این سوالها دربارهی حرفهی خود و آنچه میخواهند در سازمان به انجام برسانند درنگ و تفکر خواهند کرد.
به کارمندانتان نشان دهید که صرفا به خاطر خودتان نمیخواهید که عملکرد بهتری داشته باشند، بلکه فعالانه به مسیر شغلی آنها، دستاوردها و موفقیت حرفهای آنها اهمیت میدهید.
در لحظه کُوچ کنید
یادگیری زمانی به بهترین شکل ممکن انجام میشود که در لحظه اتفاق بیافتد. اگر یک کارمند با سوالی دربارهی یک فرایند یا قرارداد نزد شما آمد از این فرصت برای اینکه آنها یک نکته جدید یاد بگیرند، استفاده کنید.
بیشتر افراد درعمل یاد میگیرند، پس درحین اقدام کُوچ کنید! اگر دراین لحظه پرمشغله هستید سعی کنید زمان دیگری در همان روز وقت بگذارید. کارکنانتان خوشحال میشوند که ببینند شما وقت گذاشتهاید تا آنها نحوهی کار را یاد بگیرند و حالا خودشان هم میتوانند دیگر افرادی که موضوع مشابهی دارند را کُوچ کنند.
نویسنده: Krista Brubaker
ترجمه و تدوین: حسین گایینی