کوچینگ سازمانی
اگر از شما بخواهند واژهی سازمان را نقاشی کنید، چه خواهید کشید؟
بیش از نیمی از افرادی که این تست را انجام دادهاند، سازمان را به صورت فلوچارت، سلسله مراتب، هرم نقاشی کردهاند. (اسفین کامینز؛ کتاب بازآفرینی استراتژی – ترجمه دکتر خلیلی شورینی) حال آنکه همه میدانیم، این انسان است که موظف است استراتژی سازمان را اجرا کند.
کوچینگ (رهیاری) سازمانی چه میکند؟
در رهیاری (کوچینگ) سازمانی تمرکز بر انسان (به عنوان مهمترین عنصر شکلدهنده سازمان) است و در این فرایند، ابتدا افراد نسبت به نقاط قوت، باورهای کارآمد و باورهای ناکارآمد خود آگاهی پیدا میکنند و سپس قادر خواهند بود ضمن کشف انگیزههای شخصی و افزایش مشارکت سازمانی، در مسیر موفقیت سازمان نقش موثرتری ایفا کنند.
رهیاری به معنای توسعه بخشیدن مهارتها و دانشِ شخص در راستای بهبودِ عملکردِ شغلی است که منجر به دستیابی به اهداف سازمانی خواهد شد. رهیاری، عملکردِ قوی و رشد کاری را مورد هدف قرار میدهد و البته ممکن است بر روی زندگی خصوصیِ شخص نیز اثر بگذارد. (CIPD ۲۰۰۹)
کوچینگ حرفهای مزایای بسیار شگفتانگیزی به همراه دارد، از آن جمله میتوان به ایجاد دیدگاههای تازه نسبت به چالشها، افزایش مهارتهای تصمیمگیری، افزایش اعتماد به نفس و اثربخشی بیشتر و … اشاره کرد. این لیست به همینجا ختم نمیشود.
همهی کسانی که از کوچینگ استفاده کردهاند شاهد پیشرفت قابل ملاحظهای در زندگی شخصی و کسب و کار خود بودهاند و به هدفهای مورد نظرشان دست پیدا کردهاند:
رهیاری (کوچینگ) حرفهای، حداکثر پتانسیل لازم را در ایجاد منابع پنهان بهرهوری، در اختیار افراد قرار میدهد
تقويت اعتماد بهنفس و بهبود مهارتهاي ارتباطي در کارکنان، در زمان رویارویی با چالشها در برطرف کردن نیازهای سازمانی، نقش به سزایی ایفا میکند. كوچينگ سبب تقويت و بهبود مهارتهاي نرم مراجعان ميشود
رهیاری (کوچینگ) سبب یادگیری و ایجاد شفافیت در پیشبرد اقدامهای عملی در بستری از تعهد برای دستیابی به نتایج قابل اندازهگیری میشود. اکثریت قریب به اتفاق شرکتها (۸۶ درصد) میگویند: در بدترین حالت، حداقل همان میزان سرمایهگذاری انجام شده بر روی فرایند رهیاری (کوچینگ) را بازگرداندهاند