مشارکت یا اشتیاق سازمانی در فضای کاری امروزی با آن رقابت فزایندهاش، موضوع داغی است. نیروهای کاری، سیالتر هستند، بدین معنی که شرکتها شرایط دشوارتری را در جذب و نگهداری کارمندان مستعد دارند. منتورینگ (مربیگری) روشی است که میتواند با تقویت روابط پایدار در بین کارکنان، ارتقاء و پیشرفت شغلی و تسهیل در انتقال دانش در یک سازمان و مقیاسهای مربوط به مشارکت کارکنان را تأمین کند. هر چند این قوانین مفاهیم جدیدی نیستند؛ در گزارشی در سال ۲۰۰۵، انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) چندین روند را شناسایی کرد که به احتمال زیاد میتوانند اثر قابل توجهی بر روی مشارکت کارکنان داشته باشند. موارد فهرست شده در زیر ۷ روند کاری شناسایی شده در گزارش هستند و نشان میدهد که منتورینگ چگونه میتواند بر هر یک اثر قابل ملاحظهای بگذارد.
روند۱ – تحول یا تغییر رابطه کارمند-کارفرما به همکاری متقابل
چگونه منتورینگ میتواند کمک کند: شرکتها میتوانند از همکاریهای متقابل رو به رشد محیط کار با تأمین و تشویق روابط منتور و مراجعهکننده (مِنتی) سود ببرند. مادامیکه کارمندان به منتورهای خود برای مشورت گرفتن و پیدا کردن راهحل مراجعه میکنند، در نتیجه اشتباهات کمتری در کارشان دارند و این موجب کاهش خسارت برای کارفرمایان میشود. کارمندان در روابط منتورینگ عموماً رضایت شغلی بیشتری نیز دارند، که میتواند به معنی محیط کاری مثبتتر و سطح بالاتری از اشتیاق شغلی باشد.
روند۲ – افزایش تقاضا برای توازن کار-زندگی
چگونه منتورینگ میتواند کمک کند: منتورها منابع گرانبهایی برای کارمندانی هستند که چالش بزرگی بین مشاغل سخت و زندگی خود دارند. آنها میتوانند چشمانداز و استراتژیهای ناشی از چالشهای خودشان را توصیه کنند. توازن کار-زندگی البته مسئلهای بسیار شخصی است و راهحل یک شخص نمیتواند مشابه با دیگری باشد؛ اما با عرضه کردن حمایت و راهنماییشان میتوانند الهامبخش مراجعین خود باشند تا مراجعینشان بتوانند هارمونی خود را پیدا کنند، که در نتیجه آن کارمندان میتوانند کارآمدتر عمل کرده و استرس کمتری را تجربه کنند. شغلی که کیفیت و توازن را در زندگی برآورده نماید موجب میشود بازدهی و مشارکت شغلی افزایش یابد.
روند۳ – نقش بزرگتر HR (منابع انسانی) در ارتقای رابطه بین عملکرد کارمند و اثر آن در اهداف کسب و کار
چگونه منتورینگ میتواند کمک کند: منتورینگ میتواند منجر به ارتقاء عملکرد کارمندان شود و نیروی کار با عملکرد بالا مستقیماً منجر به افزایش دستاورد اهداف شرکت میشود. در سطح مدیریتی، آمار نشان میدهد، زمانیکه مدیران در برنامه منتورینگ شرکت کرده بودهاند ۸۸% افزایش بازدهی مدیریتی داشتند و زمانیکه مدیران فقط آموزش دیدهاند اما منتورینگ نداشتند تنها ۲۴% افزایش بازدهی داشتند. شما نمیتوانید تنها با معیارهای عددی بحث کنید. واحد منابع انسانی علاقهمند به سرمایهگذاری در منتورینگ است تا ارتباط بین عملکرد کارکنان و اهداف کسب و کار را ارتقاء دهد.
روند۴ – تمرکز بیشتر بر حفظ انتخابی برای نگهداری استعدادهای انسانی حیاتی برای مأموریت
چگونه منتورینگ میتواند کمک کند: امروزه نگهداری کارمندان یکی از بزرگترین چالشهای پیشِ روی شرکتها است. عدم ایجاد وفاداری کارکنان در بین کارکنان با عملکرد بالا میتواند به یک بمب ساعتی تبدیل شود در حالی که نیروهای خارجی و داخلی برای خراب کردن منابع ارزشمندتان عمل میکنند. تحقیقات تأثیر مثبتِ منتورینگ را در حفظ کارمندان در سرتاسر جهان نشان میدهند. منتورینگ روابط کاری مهمی را پرورش میدهد و به کارمندان احساس تعلق میدهد که این دو عامل مهم، کارمندان را برای ماندن در سازمان ترغیب میکنند. این حس تعلق رابطه هیجانی با سازمان را بالا میبرد، که به نوبه خود مشارکت کارمندان را افزایش میدهد.
روند۵ – تشدید کار از آنجا که کارفرمایان، بهرهوری را با کارکنان و منابع کمتر، افزایش میدهند.
چگونه منتورینگ میتواند کمک کند: منتورینگ انتقال و تبادل دانش بین منتور و مراجعهکننده (مِنتی) است و سبب گسترش منابع میان شرکت و کارمندان شده، بنابراین هیچ تخصصی تلف نمیشود. رابطه همزیستانه، با یادگیری هر دو طرف، منتور و مِنتی از یکدیگر میباشد. این نهایتاً بازدهی را افزایش میدهد، بهدلیل اینکه شما دیگر منابعتان را در خروج مدیران تلف نمیکنید. در عوض، شما هردو کارمندان جدید و حاضر را با منتورهای کارآمدی هماهنگ میکنید که میتوانند به آنها کمک کنند تا برای موفقیت، موقعیت بهتری را ایجاد کنند. مؤلفه دوم اشتیاق شغلی تلاش اختیاری است، یا مقدار تلاش یک کارمند که انتخاب میکند بالاتر و ورای آنچه که از او انتظار میرود را ارائه دهد. کسب دانش از طریق منتورینگ و اِعمال آن دانش در شغل جاریشان نه تنها خروجی کارمندان، بلکه سطح تلاش اختیاری آنها را نیز افزایش خواهد داد.
روند۶ – پیدا کردن و نگهداشتنِ استعدادهای کلیدی در رأس موضوعات اصلی
چگونه منتورینگ میتواند کمک کند: در سال ۲۰۰۶ ، Sun Microsystems گزارش داد که منتورهای (مربیهای) شرکتهایش شش بار بیشتر از کسانی که در برنامه منتورینگ مشارکت نداشتند، ارتقاء یافتند. حال آنکه کسانی که در برنامه منتورینگ بودند و تحتِ حمایت یک منتور قرار داشتند یعنی (مِنتیها)، پنج برابر بیشتر از همتایان خود که در برنامه منتورنگ وارد نشدند ارتقاء یافتند. با نفوذ کارمندان باهوش و بااستعداد در عمق سازمان، یک برنامه منتورینگِ ساختار یافته با هدف توسعه کارمندان چیزی است که شرکتها میتوانند برای ترغیب کارمندان به ماندن در شرکت، از آن استفاده کنند. وعده مشاوره تخصصی، توسعه شغلی بیشتر و حرکت رو به بالا در داخل شرکت باعث میشود تا کارکنان با انگیزه بیشتر، بهترین تلاش خود را بهکار گیرند و در نتیجه هم حفظ و باقیماندن کارمندان و هم مشارکت کاری آنان را بهبود خواهد بخشید.
روند۷ – کاهش روشهای ارتباطی سنتی و افزایش در ارتباطات مجازی و اینترنتی
چگونه منتورینگ میتواند کمک کند: با رواج روزافزون ارتباطات مجازی، انتقال از حالت سنتیِ منتورینگِ رودررو به منتورینگ آنلاین روند و پیشرفتی طبیعی است. راهحل مبتنی بر Cloud، یا روش MentorCloud، موانع جغرافیایی سنتی را در هم میشکند و متخصصین، مشاورین، ِمنتیها و همکاران مورد بحث از سراسر دنیا را از آنچه تاکنون بودهاند به یکدیگر نزدیکتر میکند. مِنتیها میتوانند هماکنون با اطمینان وارد رابطه منتورینگ شده و با بهترین متخصصان در زمینه کاری انتخابیشان، به خصوص مناسب با اهداف آنان برای دستیابی به آنچه میخواهند ارتباط برقرار کنند و از این فرآیند به بهترین شکل آن استفاده نمایند.
مشخص است که منتورینگ راهحلی منطقی برای هر هفت روند اثرگذار برآیندهی مشارکت شغلی است. کارمندانی که فرصتی برای یادگیری از متخصصین باتجربه دارند احتمال بیشتری دارد که به توسعه خودشان علاقه نشان دهند و به نوبه خود، به سازمان و شرکت کمک کرده و همکاری بیشتری میکنند. اگر شما نیز تمایل دارید که مشارکت سازمانی و اشتیاق شغلی را در کارمندانتان ایجاد و این مهم، را درون شرکتتان توسعه دهید، لازم است یک برنامه منتورینگ قوی را شروع کرده تا در این برنامه منتورها و مِنتیها، متخصصین و فراگیران را کنار هم قرار میدهد، و شاهد تحولی آشکار در سازمان و شرکت خود باشید.
ترجمه:ناهید بوداغی