توضیحات
داستان من:
در یک روز برفی حوالی نیمههای زمستان در ساعتِ هشتِ صبحِ دهمین روز از یازدهمین ماهِ سالِ پنجاهوسه به دنیا سلام کردم… برف را دوست دارم!
دیپلمم را در رشته ریاضی-فیزیک در سالِ هفتادویک گرفتم… منطق زیبای ریاضی را دوست دارم!
در همان سال هفتادویک در رشتهی مهندسی مکانیک دردانشکدهی فنیِ دانشگاه تهران پذیرفته شدم… نگاه مهندسی به پدیدهها را دوست دارم! ددانشگاه تهران را با همهی مختصاتاش- با روزهایی که در سالنهای تمرینِ نمایشِ دانشجویان تئاترِ دانشکدهی هنرهای زیبا و در شبِ شعرهایِ دانشکدهی ادبیات گذراندم- دوست دارم!
از سالِ هفتادوهشت در صنعت خودرو مشغول به کار شدم. در طول آن سالها در انجام فعالیتهایِ مختلفِ مهندسی-مدیریتی و اجرای پروژههای متعددی مشارکت داشتم و دریافتم که برای درکِ بهترِپدیدهها وموضوعاتِ یک جامعه و یا سازمان، نیازمندِ مجهز کردنِ نگاه و اندیشهی خود به رویکرد سیستمی هستم. و اینگونه بود که از سال هشتادوچهار و همزمان با وجود مسئولیت مدیریت فنی و اجرایی به سرزمین مطالعاتِ مدیریتی نیز وارد شدم. یک دوره تخصصی مدیریت اجرایی در سازمان مدیریت صنعتی را گذراندم و سپس دورهی کارشناسیارشد گرایش مدیریت فناوری اطلاعات (MITM) را گذراندم که البته بعدها نام این رشته با توجه به محتوای دروس به مدیریت کسب و کار هوشمند و تحولگرا (MBA – Intelligent Business & Transforming Management) تغییر یافت. همین حوالی بود که دریافتم گویا کار کردن با انسانها برایم بسیار لذتبخش است و مسیر شغلیام را از مدیریت فنی به مدیریت برنامهریزی توسعه منابع انسانی تغییر دادم. و با پذیرفتن مسئولیت اجرایی در حوزه توسعه یادگیری کارکنان، پروژههای مختلفی را در مدیریت دانش، مدیریت آموزش و مدیریت عملکرد اجرا کردم…. و البته در همان سالها دورهی دکتری مدیریتِ کسبوکار (DBA) را در دانشگاه تهران گذراندم… دنیای رویکردهای نوین مدیریتی را دوست دارم!
از همان سالهای تحصیل در دورهی لیسانس که به نزدیک به سی سالِ پیش برمیگردد، گهگاه تدریس خصوصی داشتم، از حدود بیست سال پیش تدریس موضوعاتِ مختلف مهندسی و مدیریتی به کارشناسانِ سازمان را شروع کردم و در ده سالِ اخیر فعالیت آموزشیام در مقام مدرس و تسهیلگر در کلاسها و کارگاههای مختلف شکل جدیتری به خود گرفت… تدریس و تسهیلگری را دوست دارم!
در دورانی که مشغول پروژههای مدیریت دانش و مدیریت عملکرد بودم، با دنیای کوچینگ آشنا شدم و انگار گمشدهی خود را آنجا یافتم… با عشق به یادگیری و اثرگذاری در دورههای حرفهای کوچینگ شرکت کردم و مسیری جدید به رویم گشوده شد… به نظرم تقویت تفکر پرسشگرانه، یادگیری مهارتهای نرم وتوسعه فردی و اجتماعی انسان برای افزایش کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و کوچینگ را ابزاری کارآمد برای این منظور یافتم… کوچینگ را بسیار دوست دارم!
در سال ۹۵ همراه با چند نفر از همکارانم مجموعه کیفکو را با هدف ارایه خدمات تخصصی کوچینگ و منتورینگ برای افراد و سازمانها پایه گذاری کردیم… کار تیمی را دوست دارم و در این مسیر در حال یادگیریاش هستم!
و اما… در طولِ مسیرِ زندگی، این شانس را داشتهام که با انسانهایی مواجه شوم که در اصلاحِ نگاهام به هستی و پدیدههایش موثر بودهاند… این مواجه شدن یا به صورت دیدار حضوری بوده و یا به صورت مطالعهی آثار و اندیشهی آنها… اینجا مجالِ یادآوریِ همه نیست… برخیشان:
احمد شاملو… با شعرهایش و ترجمه هایش و تلاشِ طاقتفرسایش درجمعآوری فرهنگ عامه با نامِ “کتاب کوچه”…
پروفسور بیژن خرم… در سال هشتادوهفت در محضرش بودم در درسِ “تفکر سیستمی” که به من آموخت “بند بر پای نیست، بر جان و دل است”…
استاد مصطفا ملکیان و مرتضا مردیها… در سال نود، در کلاسهای “روانشناسیِ اخلاق” آقای ملکیان شرکت کردم… جامعهشناسی و فلسفه را پیش از این هم دوست داشتم!… آشنایی با جنسِ نگاه جستوجوگرِ مصطفا ملکیان و زاویهی دید و اندیشهی مرتضا مردیها، دوست داشتن فلسفه و جامعهشناسی و روانشناسی را برایم جلوهای جذاب بخشید!
راستی… در سالِ نودوسه، کارگاهِ فنِ بیان، گویندگی و دوبله را زیر نظر”محمدرضا علیمردانی” گذراندم… انسانی شریف و هنرمند که دوست ندارد “استاد” صدایش کنیم… اما استادی کامل است در کار خودش… گویندگی را همیشه دوست داشتم و محمدرضا این دوست داشتن را عمق بخشید…
به نظرم زندگی چیزی کم داشت اگر شعر نبود و اگر موسیقی نبود… اگر کلمه نبود و اگرصدا نبود…
“نه عادلانه نه زیبا بود
جهان
پیش از آن که ما به صحنه برآییم.”
تجربه کوچینگ با من:
ورود من به دنیای کوچینگ با چند پرسش اساسی و فلسفی از خودم شروع شد:
”من کیستم؟” “از زندگی چه میخواهم؟”…
و تجربه و بازخورد اغلب مراجعانم در جلسههای کوچینگ هم میگوید که گویا این پرسشها در فرایند کوچینگ من حضور پررنگی دارند.
از سویی با توجه به فراز و نشیب های مسیر شغلیام، مسیر توسعه فردیو حرفهای را در عمل زندگی کردهام و این تجربه در کنار تخصصم سبب شده تا مراجعان با اعتماد بالایی در جلسههای کوچینگ توسعه فردی با من شرکت کنند.
یکی از دلمشغولیهای من طراحی مسیر زندگی فردی و حرفهای به شکلی کارآمد است و فرایند جلسههای کوچینگ را با این رویکرد پیش میبرم.
پیشنهادات من:
- کوچینگ توسعه فردی
- کوچینگ مسیر شغلی
- کوچینگ بهبود عملکرد مدیران
- کوچینگ سازمانی
- کوچینگ توسعه کسب و کار
تجربیات و مدارک:
- دانشآموخته کوچینگ حرفهای با تاییدیه PCC از فدراسیون بینالمللی کوچینگ ICF
- دکتری مديريت کسبوکار DBA کارآفرينی؛ دانشگاه تهران ۱۳۹۳
- كارشناسی ارشد MBA گرايش مديريت كسب و كار هوشمند و تحولگرا MITM ؛ سازمان مديريت صنعتی ۱۳۸۷
- كارشناسی مهندسی مکانيک؛ دانشگاه تهران ۱۳۷۱ – ۱۳۷۵
- مدرک Post MBA گرايش هوش کسبوکار BI؛ سازمان مديريت صنعتی
- مدرک دوره جامع فن بيان و گويندگي
- هم پايهگذار كيفکو (موسسه کلام یادگیری فردا) دی ۱۳۹۵ – تاکنون
- بیش از ۲۰ سال تجربه اجرايي کارشناسي و مديريتي در حوزههاي: مديريت دانش، مدیریت برنامهریزی آموزشي، برنامهريزي توسعه منابع انساني، برنامهريزي نگهداري و تعميرات و…
- برگزاری دورههای آموزشی متنوع در حوزه کوچینگ، توسعه فردی و مهارتهای نرم در دهها سازمان ایرانی
- برگزاری نزدیک به دو هزار ساعت جلسه کوچینگ با مدیران و صاحبان کسب و کارها با هدف بهبود عملکرد
- سخنرانی با عنوان “برندينگ، پارادايم، كوچينگ” / پنجمين همايش برندينگ و توسعه كسبوكار- مشهد امرداد ۹۶
- سخنرانی با عنوان “نقش كوچينگ در توانمندسازي و جانشينپروري” / سيزدهمين كنفرانس توسعه منابع انساني- تهران آبان ۹۶
- سخنرانی با عنوان “كوچينگ؛ حلقه مفقوده مديريت دانش” / دهمين كنفرانس بينالمللي مديريت دانش- تهران اسفند ۹۶
- سخنرانی با عنوان “نقش كوچينگ در فرایند انتقال دانش” / اولین سمینار آموزشی مديريت دانش- تهران دی ۹۷
- سخنرانی با عنوان “کوچینگ کار تیمی” / همایش توانمندسازی بانوان و مدیران وزارت نیرو- تهران آذر ۹۸
مناسب چه مخاطبینی نیستم:
کسانی که تمایل به تغییر و توسعه فردی خودشان ندارند.
کسانی که به دنبال یک شبه موفق شدن هستند.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.